
Zrod nového
typologického
druhu
STAVEB
Projekt DOCKS vznikl jako odpověď na dlouhodobě opomíjenou mezeru na českém trhu s nemovitostmi.
Chybí zde moderní a univerzální prostory, které by se nacházely mezi dvěma extrémy – zastaralými řadovými garážemi z minulého století a velkými skladově/výrobními boxy o ploše kolem 300 m² budovaných pro zaběhnuté a kapitálově silné společnosti.
V důsledku této absence se na trhu začala objevovat alternativní, často provizorní řešení: pronájem lodních kontejnerů umístěných na volných plochách, novostavby řadových garáží v původním stylu či rozdělování bývalých zemědělských staveb na menší pronajímatelné boxy. Pro začínající, malé a střední podniky to znamená nedostatek odpovídajících moderních prostorů, zároveň taková řešení obvykle postrádají architektonickou kvalitu, urbanistické uvažování a dlouhodobou udržitelnost.
DOCKS přináší koncepční a systémové řešení. Vnímáme tuto situaci jako příležitost podílet se na transformaci této specifické části realitního trhu. Naše moduly jsou navrhovány tak, aby flexibilně reagovaly na potřeby různých typů uživatelů – od jednotlivců hledající prostor pro své věci, volno časové aktivity či parkování, až po živnostníky, drobné a střední podnikatele, kteří potřebují kompaktní provozní nebo skladovací prostor. Síla v kombinaci zde nabírá na významu, prolíná se forma hmoty s kulturou, sociálními a obchodními benefity.
Strategie umístění:
A) Městské projekty: Menší moduly zejména pro osobní skladování situujeme do blízkosti center měst, kde efektivně doplňují chybějící prostor v husté zástavbě. Typicky mají podobu vícepatrových objektů s maximálním využitím pozemku.
B) Průmyslové zóny: Větší multifunkční moduly umisťujeme do komerčně a průmyslově vymezených lokalit, které však zůstávají dobře dostupné městským obyvatelům i podnikatelům a zároveň neruší v oblastech určených pro jinou vybavenost.
DOCKS definuje novou typologii – moderní, modifikovatelné,
technologicky vybavené prostory, které reflektují současný způsob života i podnikání. Naše stavby nejsou jen reakcí na nedostatek prostoru, ale aktivním příspěvkem k rozvoji funkční a kvalitní městské struktury.
Historie a typologické ukotvení
Začátek 20. století a I. republika
Motorismus
Zrod automobilismu v Československu na začátku 20. století přinesl nejen novou formu osobní svobody, ale i nový stavební druh – garáž. V městském prostředí se začínají objevovat první nájemné hromadné garáže, architektonicky i provozně propracované objekty, které slouží nejen k parkování, ale poskytují široké spektrum služeb – dílny, umývárny, čerpací stanice, obchody či autopůjčovny. Zároveň se prostory využívají jako zázemí pro drobnou výrobní a řemeslnou činnost.
Ikonickým příkladem byly tzv. Grand Garage v obloucích Negrelliho viaduktu v Praze, kde sídlilo několik menších dílen, jednou z nich byla pražská firma Velox, která zde provozovala „Grand Garage” pro 50 automobilů a 100 motocyklů“, ve své době exkluzivní a největší garáže Rakousko-Uherska. Sestrojilo se zde dokonce i jedno z prvních letadel.
Mimořádná adaptace lehké industriální struktury dala vzniknout prostoru, který svou logikou předznamenává dnešní koncept DOCKS – modulární jednotky s přímým automobilovým přístupem, kombinující podnikatelské zázemí, parkování, servis a skladování.
Výroba, sklad a administrativa
Moduly o velikosti v řádech desítek metrů čtverečních navazují na tradici městských dílen a provozoven první republiky. Tehdy bylo běžné, že drobní řemeslníci sídlili na městských periferiích či ve dvorních traktech činžovních domů – v přízemních prostorech orientovaných do dvora nebo v malých přístavcích. Fungovaly tam truhlárny, zámečnické dílny, ševcovské provozy nebo opravny strojů, tedy činnosti, které často kombinovaly výrobu, sklad i zázemí v rámci jediného prostoru.
Stejnou logiku dnes přebírá DOCKS: kompaktní modul je ideálním zázemím pro drobnou výrobu, servis, skladování, podnikání. Prostor, který byl kdysi přirozenou součástí dvora nebo městské periferie, dnes získává novou podobu v moderním areálu – bezpečném, udržitelném a připraveném pro potřeby současného města.


Vítězný únor: útlum svobody, útlum garáží, útlum individuality a osobního rozvoje


Motorismus
Po roce 1948 nastává v oblasti motoristické infrastruktury zlom. Nový režim potlačuje individuální vlastnictví i živnostenské podnikání – dva pilíře, na nichž garážové stavby meziválečné éry stály. Automobil se stává výjimečným statkem, vlastnictví vozu je administrativně kontrolováno a přístup ke garáži se mění na improvizaci.
Přesto společenská poptávka sílí. Vznikají kolonie řadových garáží budovaných svépomocí – typicky na periferiích měst, často bez architektonické koordinace. Tyto „garážové ulice“, vzniklé v rámci akcí Z nebo družstevní výstavby, se staly svébytnou součástí městské struktury a dodnes představují prakticky jedinou dostupnou alternativu menších skladovacích či provozních prostor. Jejich typologie je však uzavřená, neškálovatelná, z dnešního pohledu neflexibilní a energeticky neefektivní.
Výroba, sklad a administrativa
Po roce 1948 dochází k zásadní proměně také v oblasti drobné výroby a podnikání. Živnosti, které za první republiky běžně sídlily v přízemích činžovních domů, dvorních traktech nebo malých městských areálech, byly postupně zrušeny či zestátněny. Truhlárny, zámečnické dílny, ševcovské provozy či opravny strojů, které fungovaly na ploše desítek metrů čtverečních a kombinovaly výrobu, sklad i administrativu v jednom prostoru, se ocitly mimo oficiální ekonomiku.
Nový režim soustředil výrobu do velkých státních podniků a průmyslových areálů, zatímco drobná řemesla a samostatné podnikání byly potlačeny. Městské čtvrti tak přišly o svou jemnou síť provozoven, které byly součástí každodenního života a nabízely přirozenou blízkost služby či výroby.
Garáže se staly útočištěm individuality v čase kolektivní uniformity.
Po roce 1989: návrat svobody, návrat rozvoje, absence řešení
Sametová revoluce přinesla zásadní obrat – návrat svobody, individuální iniciativy a podnikání. Přirozeně chvíli trvalo, než se ekonomika transformovala do tržního prostředí a společnost si našla nový rytmus. S rozvojem živností, malých firem a služeb začala postupně narůstat i poptávka po odpovídajících prostorách.
Jenže segment menších jednotek v měřítku desítek metrů čtverečních, kombinujících výrobu, skladování a administrativu, se v nových podmínkách prakticky nevytvářel. Realitní trh nabízel velké haly, sklady či komerční nemovitosti, ale chybělo něco mezi – flexibilní a dostupný prostor pro moderní podnikání menšího měřítka.
Současně, s rostoucí vyspělostí ekonomiky a životní úrovně, začala být stále výraznější také poptávka po osobních skladech. Nedostatek prostoru ve městech i domácnostech jasně ukázal, že tento segment na trhu chybí. Důkazem této potřeby je nejen rostoucí nabídka pronájmu lodních kontejnerů, ale i postupná integrace fenoménu self-storage ze zahraničí, který se v Česku začíná prosazovat. Na rozdíl od klasického self-storage však DOCKS nabízí možnost drive-up přístupu přímo k modulu, vlastnickou strukturu a především univerzálnější využití – nikoli jen další sklep, ale plnohodnotný prostor pro skladování, práci i podnikání.
Po desetiletích přehlížení tohoto segmentu přichází koncept, který vrací do města to, co v něm historicky vždy fungovalo – víceúčelové prostory s přímým přístupem, připravené pro parkování, skladování, servis, drobnou výrobu i podnikání.

Typologická neadekvátnost – proč garáž už není garáží
Od svého počátku nebyly řadové garáže výhradně parkovacími objekty. Již tehdy se v jejich interiéru usazovaly drobné dílny, osobní sklady či provozovny. Tento víceúčelový charakter se promítl do jejich užívání i dnes – nikoli jako výsledek promyšlené koncepce, ale spíše jako důsledek absence jiné alternativy.
Současně se zásadně proměnil i význam automobilu. Z luxusního statku se stal každodenní dopravní prostředek, který člověk potřebuje mít především dostupný, nikoliv uzavřený v chráněném boxu. Primární funkce garáže – ochrana vozu – tak dnes tvoří pouhý zlomek jejího skutečného využití.
Tento rozpor odhaluje typologickou chybu: prostor, který je stále označován jako garáž, již dávno neslouží své původní roli. V urbanistickém kontextu pak představuje nevyužitý potenciál – areály řadových garáží se staly spontánními provozními dvory, avšak bez adekvátní architektonické kvality, flexibility a energetické efektivity.
Koncept DOCKS proto nepřebírá označení „garáž“, ale navrhuje novou typologii: víceúčelové jednotky s přímým automobilovým přístupem, navržené od počátku pro skutečné potřeby současného města – tedy pro skladování, servis, drobnou výrobu a podnikání. Jde o návrat k realitě užívání, transformovaný do profesionální architektonické formy.





